|
Holmöns Utvecklingsforum
|
99-05-29 Mötemed kommunikationgruppen
99-10-28 Kvällsmöteang kommunikatione r 00-01-27 Arbetsgruppsmöte |
Minnesanteckningar
från Kommunikationsgruppens möte den 29 maj.
Närvarande: Lena E, Bengt B, Elise T, Marjatta K, Harry och fru Noren, Alice H, Laila, J, Nils-Rune W, Gunnar B, Olle N, Lisbeth B, K-A H.
1. Förberedelser för Hearingen
2. Mötet i Vasa om Interreg.
3. Hur ska vi ta del av EU:s fonder.
4. Enkäterna.
5. Övrigt.
Vid pennan
Olle Nygren
|
Minnesanteckningar från
Kommunikationsmöte 991028 med inbjudna representanter från myndigheter
och Kommunen
Närvararolista upprättas genom cirkulerande lista. 1. Lisbeth Bäckström hälsade alla välkomna
2. Lisbeth redogjorde för bakgrunden till mötet och projektet
Framtidsfolket på Holmön.
3. De inbjudna myndigheterna presentar vad som är på gång. Björn Hedman. Senaste nytt egentligen ingenting. Begäran om huvudmannaskap inläm-nad till regeringen och skrivelsen har kommit åter utan kommentar. Ulf Eriksson, Vägverket Luleå, instämmer i BH:s kommentar och framhåller att man inom VV känner en viss osäkerhet om innebörden av att ha fått tillbaka skrivelsen utan kommentar. Barbro Ruda, Kvarkenrådet, har fått svar på sin skrivelse till Landshövdingen att detta är en nationell fråga som Kvarkenrådet inte ska röra i. Janne H. Rederiet, Kör så länge de får. Rolf Persson, Ultra, känner förvåning över svaret från regeringen och Ultra/Kommunen menar att bollennu ligger hos VV för beslut och ev överklaganden. Evert Gustavsson, Kommunen och Ultra, konstaterar att den uppkomna situationen är beklaglig och att bollen nu ligger hos Vägverket. Margareta Rönngren, Umeå Kommun, berättar att frågan kommer upp på VV styrelse 26/11. Gunnar Sundgren, kommunen, avvaktar vad som händer. Jan Lundin, Fp-politiker, Fp (=Yvonne Ångström) har motionerat och man väntar på att dessa ska behandlas. Stefan Nordström, m, känner sig som observatör och väntar på svar på de tre motioner i frågan som nu finns på Riksdagens bord. Diskussion följde om vad den återsända skrivelsen från VV betyder. Ligger detta ärende nu fritt för VV att besluta om vad som ska ske? VV avgör vad som är allmän eller enskild väg och kan nu fatta beslut själv. En anledning till att Näringsdepartementet skickat tillbaka skrivelsen utan kommentar är att man ev befarar att ett beslut kan bli prejudicerande och därmed leda till att VV får ansvar för ett stort antal färjeleder i Stockholms och Göteborgs skärgårdar. 4. Skepparen på Vinöfärjan berättade om Vinön och dess samhällsutveckling beroende på färjan och dess trafik. Vinön ligger inom Örebro VV-distrikt. Färjan var mycket dyrare än grusväg och det vara nära att den drogs in. I och med färjerederiet bildades och sjöfolk kom i ledningen så lättade det. Ön var på väg att dö. Man bildade en förening som aktivt arbetade för att öka passagerarunderlaget. Bl a ordnade man ett folklustspel för att locka passagerare, man såg till att man fick skolan till skänks. Skolan blev kvar någar år och affären kunde räddas. Mer folk börjande komma till ön och dubbleringsturerna blev för många och därmed kunde man öka antalet ordinarie turer och genom att räkna inhop reseunderlaget så fick man ihop 15 turer per dag. Alla skrivna på ön har förtur. Endast enstaka turer går tomma. De är åtta anställda och kör i två skift. Vintertid har man isväg där man kör med egna fordon. Isvägen är öppen för alla.. Färjan tar 125 pasagerare och 12 bilar. Gångtiden är 20 min. Färjan är stationerad på ön. 5. Vi tittade på videofilm med hydrokopter och Torbjörn Lindgren, skeppare på färjan, berättade om svävare i Canada. Kostnads- och underhållskrävande fordon som är bra med ett kjolsystem i nylon. Kräver hangar för underhåll. Tar last med 10 ton. Klarar upp till 2.5 m våghöjd och 1.5 m fasta hinder. Svävaren tar 100 passagerare dock ej fordon. 6. Olle Nygren redogjorde för enkätundersökningen. Tre olika enkäter har gått ut, till besökande, till fritidsboende och till mantalsskrivna. En majoritet i samtliga grupper vill ha fler turer med färjan, främst kvällstur, och morgontur alla mornar. Fler P-platser både i Norrfj och Byviken. Hydrokoptern är bara ett fordon för förfallstider och ska inte nyttjas för permanent vintertrafik.
7. Allmän diskussion efter alla föredragningar
Erling J säger att även om det inte finns möjlighet att till 100 % lösa problemen så är varje förbättring av godo. Vi får inte låta hinder att nå 100 % stoppa alla förbättringar. Åsa E säger att Golje inte finns tillgänglig från och med i år då hon är försåld. Torbjön säger att det finns en bogserbåt tillgänglig i Holmsund som kan hjälpa oss. N-B säger att det går att fixa hydraliskt höj- och sänkbara trösklar. Peter T säger att ökad motorstyrka på färjan skulle öka isbrytande kapacitet och minska förfallstiden. Kerstin J säger att sön morgontur året runt minskar frys risken för rännan. Mats U undrar vilka regeler som gäller för is.
Följande frågor ansågs viktiga att belysa närmare
8. Genomgång av frågorna
9. Vad gör vi inför denna vinter?
Vid PC:n
|
Minnesanteckningar från
Kommunikationsgruppen den 17 januari 2000 kl 19-21.30 på Skolan
Närvarande: Lisbet & Bunnar Bäckström, Börje & Aila Grubbström, Inger Holmgreb, Laila Jonsson, Torbjörn Lindgren, Staffan Lindkvist, Peter Tornberg, Elise Tegström och Karl-August Holmgren, Olle Nygren 1. Genomläsning och gruppdiskussion av dokumentet Slutsatserav enkätundersökningen rörande kommunikationsbehoven tillHolmön som sammanställts av Olle Nygren. 2. Gemensam genomgång av gruppdiskusionerna och förslag till ändringar och tillägg i dokumentet. Olle noterar synpunkterna för revision av dokumentet. Beslöt att detta dokument ska spridas brett och bl a delas ut till samtliga bofasta och frididshushåll på Holmön. 3. Genomgång av listan med punkter från Forummötet med Framtidsverkstaden den 23 oktober.
Olle |
Sidan
uppdaterades senast:
2011-02-23.
© HUF Webmaster: OlleNygren |