|
Holmöns Utvecklingsforum
|
||
|
||
Minnesanteckningar från Forummöte den 8 mars 2003.
Närvarande: Tarja Lindkvist, Bengt Bäckström, Gunnar Bäckström, Lena Egnell, Susanne Lundberg, Kurt Edlund, Sören Viklund, Gunnel Fredriksson, Yngve Nilsson, K-A Holmgren, Inger Holmgren, Hjördis och Tage Brakander, Elise Tegström, Inger Rognmo, Olle Nygren, Staffan Lindkvist.
Lena inledde med en presentation av bakgrunden. Den befintliga soptippen ska avvecklas och UMEVA vill bygga en ny sopstation med container hantering. Vid ett tidigare Forummöte har ett antal förslag till placering diskuterats. Vid mötet var man för att behålla den nuvarande platsen, men av flera skäl vill inte UMEVA det. Jan-Olov Åström från UMEVA var med på telefon och berättade om vad lagen säger och gav de två alternativ som finns. Enklast är en mobil mini-anläggning i kombination med kampanjer för annat avfall. Det andra alternativet är en inhängnad sopstation med plats för containrar för olika typ av avfall samt gärna en ny komposteringsanläggning då den befintliga är utsliten och hade för låg kapacitet. Stationen ska ligga relativt nära Byviken och vägen. Efter presentationen svarade J-O på frågor varefter en gruppdiskussion om vilken typ av anläggning vi vill ha och var den bör placeras. Samtliga gruppen var eniga om att vi inte vill ha en mobil mini-anläggning utan en fast sopstation. Vidare var alla överens om att den inte bör placeras i Byviken. Placering av stationen i skogskanten norr om vägen till Vintervägskroken förordas som första alternativ då nuvarande plats inte var möjlig. Alternativ två är på en av de Kommunala tomterna nedanför kommunens parhus. Lena Ringde upp J-O igen och meddelade mötets ståndpunkt. Birgitta Fritzdotter redogjorde för läget avseende fyrvaktarbostäderna vid Bergudden. Fastighetsverket äger byggnaderna och vill inte sälja men hyra ut. Idagsläget är tre av de fyra lägenheterna lediga. Hembygdsföreningen (HMB) har bett Birgitta leda en grupp som undersöker möjligheten att hyra de tomma lägenheterna för att hyra ut dessa för enkel övernattning. Fastighetsverket vill ha besked från HMB i slutet av mars. Birgitta föreslår följande. HMB tecknar ett hyresavtal med fastighetsverket på ett år med möjlighet till förlängning om det går bra. Visum och Båtmuseet garanterar hyra visst antal gästnätter. Verksamheten under första året omfattar 18 enkla bäddplatser med tillgång till kök, utedass och vatten på dunk. HMB tillsätter en kontaktperson svarar för bokning och information samt en värdfunktion, som kan utgöras av flera olika personer som arbetar kortare tider ideellt. En arbetsgrupp tillsätts under våren 2003 för att ställa i ordning inför sommaren. De arbetsinsatser som behövs är i första hand målning och tapetsering, där fastighetsverket förutsätts hålla materialet och arbetet utförs ideellt under ledning av HMB. Till kommande år behöver avloppsbrunnen renoveras och vattenfrågan ordnas. Möbler, husgeråds, gardiner mm behöver ordnas. En gästcykel/bädd behövs för kommunikationer. Finansieringskalkylen basera på den erfarenhet som finns från Holmögården och Fjäderägg. Pris 150 kr/natt. Vid full beläggning ger det 2 700 kr/dygn. Med 500 gästnätter under sommaren blir intäkten 75 000 kr. Kostnaden att ställa iordning allt beräknas till 50 000 kr. Med dagens hyresnivå ligger årshyran för de tre lägenheterna på drygt 30 000 kr. Fastighetsverket har inte gett någon hyresnivå och BF förslag är att erbjuda en årshyra på 30 000 kr då standarden är låg och inre renovering utförs ideellt. Totalt ger det en kostnad under 2003 på 80 000 kr. HMB kan gå in med 25 000 kr initialt för att ställa iordning och räknar med att få igen detta på sikt. Visum garanterar hyra samtliga bäddar under 10 dygn isamband med Visfestivalen vilket ger 27 000 kr. Mötet uttalade sitt stöd för förslaget att göra Bergudden till ett vandrarhemsboeende. Tarja Lindkvist redogjorde för läget avseende Panget. Gunnar och Margot har flyttat från ön för att arrendera Stenfors gård och driva verksamhet där. Dom vill sälja Panget och har erbjudit byn möjlighet att köpa det i första hand. Dom har delat in sin fastighet i tre alternativa paket. För a) Panget och sanden begär dom 1.5 milj kr, b) utvecklingsområdet i slänten av Strandberget 1 milj kr, c) hela fastigheten 3.5 milj kr. En enkel kalkyl visar att årskostnaden (ränta + amortering) för ett lån på 2.5 milj kr (d v s för Panget och utvecklingsområdet) kostar 170 000 kr. Driftkostnaden för Panget uppskattas till 110 000 kr och lön för en anställd 6 mån heltid kostar 200 000 kr. Det ger en total årskostnad på ca 500 000 kr. Omsättningen under 2002 var ca 700 000 kr. Gruppdiskussioner mynnade ut i att det är önskvärt att driften av Panget fortsätter. Man var dock eniga om att ett köp i år är uteslutet samt att prisnivån är för hög. Det går inte att få ekonomi på detta. Vidare konstaterades att det behövs investeringar innan någon verksamhet kan återupptas bl a fungerar inte spisen i köket. HUF kan medverka till att driften under 2003 upprätthålls med ett arrende av anläggningen. Gunnar Bäckström lovade att kontakta en intressent. Samtliga på mötet uppmnades prata om detta "på byn" för att sprida information om möjligheten att ev arrendera Panget. Kanske finns det någon som nappar eller känner någon som kan vara intresserad.
Vid pennan Olle Nygren
|
||
Protokoll
från årsmöte den 20 september 2003-09-20
Närvarande
enligt närvarolista
1.
Årsmötet
öppnas
Ordförande
Lena Egnell hälsade alla de som stannat kvar efter forummötet välkomna
till årsmötet.
2.
Val
av ordförande och sekreterare
Lena
Egnell valdes till mötesordförande och Olle Nygren till mötessekreterare
3.
Godkännande
av utlysning
Kallelse
till mötet har funnits på Holmöportalen och anslagits vid skolan och på
affären. Årsmötet godkände utlysningen av mötet. OK!
4.
Val
av justerare
Till
justerare och rösträknare valdes Kurt Edlund och Åsa Engman
5.
Närvarolista
En
närvarolista cirkulerades för påskrift.
6.
Föredragning
av verksamhetsberättelse
Lena
läste verksamhetsberättelsen som därefter godkändes.
7.
Föredragning
av kassarapport och balansräkning
I
kassör Lars Janzéns frånvaro redogjorde Lena för föreningens räkenskaper
under året.
8.
Föredragning
av revisonsberättelse
Lena
läste revisonsberättelsen som rekommenderar ansvarsfrihet.
9.
Fråga
om ansvarsfrihet för styrelsen
Årsmötet
beviljade styrelsen ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret.
10.
Fastställande
av årsavgift och ev ersättningar
Årsmötet
beslöt bibehålla årsavgiften och att inga ersättningar utgår.
11.
Beslut
om antal och vilka föreningar som ska erbjudas plats.
Beslöt
att inte förändra antal eller inbjudna föreningar. De föreningar som
erbjuds plats är Samfällighetsföreningen, Postroddsföreningen, Hembygdsföreningen,
Kyrkorådet och Stiftelsen Båtmuseet.
12.
Beslut
om antal styrelseledamöter som väljs på årsmötet
Årsmötet
beslöt om oförändrat antal (6 st inkl ordförande).
13.
Val
av ordförande
Omval
av Lena Egnell
14.
Val
av styrelsledamöter för vilka madattiden utgår
Omval
av Kent Stecksén, nyval av Kenneth Lundberg och Peter Rydbjer samtliga på
två år.
15.
Val
av suppleanter för vilka mandattiden utgår
Suppleanter
utgör även representanter för olika föreningar. Omval av representanter
för Kaplangården (f n Bengt Bäckström), Sandvikstjärns samfälligetsföreningen
(f n Lars Lundmark) och HUGO (f n vakant).
16.
Val
av två revisorer och suppleanter
Omval
av Gustaf Egnell och Torbjörn Linberg. Suppleanter vakanta
17.
Ev.
Övriga val
Val
av valberedning: Omval av Maria Fessé, Staffan Lindkvist (sammank), Aila
Grubbström.
18.
Föredragning
av budget för kommande år.
Då
föreningen inte har så stora tillgångar eller omsättning har ingen
budget lagts vilket årsmötet godkände.
19.
Information
om kommande verksamhet
Det
fanns ingen ytterligare information än det som redovisades vid Forummötet
före årsmötet.
20.
Styrelsens
förslag
a.
Kommunikationer. Ingen ytterligare info annat än att färjan åtgärdas på
varvet enligt plan och att Sjöfartsinspektionen inte har några invändningar.
b.
Affären. Begnt redogjorde för arbetsgruppens arbete. Två möten har hållits
med bl a affären, Länsstyrelsen, Kommunen och Projekt "Affär på
Landet". Affären kommer att utannonseras och en intressent har varit
och tittat på affären. Arbetet med att hitta en lösning pågår. Möte
med Länsstyrelsen och FjF pågår idag.
c.
Parkeringen. Grävning har skett, täckdikning och grusning återstår
vilket görs nästa år då marken måste stå över vintern och stabilisera
sig.
d.
Badstranden. Arbetet har påbörjats och ytterligare en arbetsbdag är
planerad till lördag den 4 okt.
21.
Motioner
Inga
motioner hade inkommit
22.
Övriga
frågor
Sopstationen.
Åsa Engman informerade om att läget är tillbaka till ruta ett då ingen
markägare går med på att upplåta mark.
Vid
PC:n
Olle
Nygren
Justeras
Kurt
Edlund
Åsa Engman
|
||
Sidan uppdaterades senast:
2011-02-23
|